22 oktober 2008

Läkarbesök

Ok, jag erkänner! Jag kan vara fördomsfull och dra förhastade slutsatser! Läkarbesöket på bvc visade sig bli ett jättebra besök! Vi började med att väga Freja - 5200gr! YEs, yes, yes och längden var 62,5 cm.

Det fanns ju en barnläkare på plats och skulle undersöka Freja också. Meningen var att hon inför detta besök skulle fått ta del av den tunga journalen från Göteborg och Borås, men eftersom vår oerhört dryga läkare inte har fått tummen ur sen 7:e aug att skicka den till bvc (trots påringningar och tjat ) så fick jag berätta allt som hänt och alla operationer som har passerat.

Under tiden som U kollade igenom henne så kom jag på mer saker så som:
-"Sa jag att hon har en cysta i njuren?"
- "Nej..."
- "Nehe... ok, det har hon"

En stund senare....
-"Ja, just det, hon har en kromosomavvikelse också, 22q11 heter den"
-" 22k11?"
-"Nej, 22q11"
-" Ok, sa läkaren. Jag behöver nog börja skriva ner allt .... "

Läkaren var faktiskt helt underbar, hon styrde upp det mesta.

  • Det ska finnas en ansvarig läkare i U-hamn som håller i alla trådarna och är spindeln i nätet.
  • Vi ska inte åka med henne till distriktläkaren om hon blir sjuk utan en riktig barnläkare inne i stan.
  • Freja ska vara under sträng bevakning med vikt, längd och motorik så man snabbt kan hjälpa till om det behövs.
  • Vi ska ha en liten minijournal hemma som vi i nödsituationer kan ha med oss till sjukhuset
  • Alla operationsberättelser och journalsammanfattningar ska finnas på de ställen som vi kommer att besöka i framtiden.

Svinbra läkare- synd att jag såg att hon hade en kula på magen under läkarrocken... Alla de bra försvinner!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men härligt att ni fått reda på vad ni har rätt till. Ge en puss till lilltjejen för hon varit så duktig att gå upp ivikt!
Kram puss
MoDE