17 december 2008

Om det vore fredag...

Jag har undanhållit något för er. Anledningen till att de var så angelägna om att vi skulle komma ner akut i måndags var att de misstänkte att cystan i njuren var en tumör. Jag var helt förstörd hela söndagskvällen efter samtalet för jag kände det på mig med en gång att det var en tumör. Har hört vid nått tillfälle att läkarna sa att cystor inte växte så fort som denna hade gjort.

När vi kom ner till Gbg och hörde att de ville sätta en cvk så blev vi helt frågande "Vi ska ju bara vara här ett par dagar??" ,"Varför behövs den?" Vi frågade narkospersonalen om detta och fick till svar att: "Om det är en tumör ska behandling sättas igång med en gång". Den raden ekade i mitt huvud hela morgonen. Sen berodde det på vad de såg under biopsin också, det fanns en liten chans att en cvk inte behövdes.

När vi kom upp till uppvaket så tittade jag på halsen efter cvk:n men upptäckte till min förfäran att det satt en mer avancerad på bröstet, en kuffad, en sån som de bara sätter om de vet att den kommer att behövas en längre tid. Fan, fan, fan.

Råkade kikade lite på ett papper som låg Frejas journal och där stod det "njurtumör". Satte mig på stolen igen och kände bara sån ilska och uppgivenhet. Tankarna bara virvlade runt: Helvetes jävla skit, varför oss, hur ska vi orka detta, får jag slå nån?

Fem timmar efter undersökningen kom en läkare som hade varit med på biopsin och förklarade vad vi redan visste att cystan visat sig vara en tumör, att de hade tagit prover på den och att provsvaren förhoppningsvis kommer på fredag. Tumören hade växt sig så stor så att njuren hade sprängts isär, det var därför de trodde först att de växte utanpå.

Ingen vet om den är god eller elakartad - svaret kommer på fredag om proverna blir klara i tid. Om den är godartad så kommer den opereras bort under lugna omständigheter men om det är en elak så kommer "behandling," som de luddigt uttryckte det, startas först innan man tar bort den.

Kan alla var snälla och hålla tummarna för att vi får bra besked på fredag?

32 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart håller jag och hela familjen alla tummar vi har för er(vi är ju några stycken) så det blir många tummar..
Vad skönt för er att ni fick komma hem och fira denna stora dag..
Kram Camilla i Falköping

Anonym sa...

håller tummarna

Prinsmamman sa...

Här hålls 50 tummar o 50 tår!
Tack för att de orkade möta oss idag, vi tänker på er!! Kram

Anonym sa...

Jag ska fixa ihop så många tummar jag kan, jag med. Om tillräckligt många tänker goda tankar fäster de..det tror jag på. Kram!

Anonym sa...

Stackars er, men ni ska veta alla vi håller tummarna så knogarna vitnar här i småland ! KRAM Emma Och Nojje

Anonym sa...

Vilken härlig dag Freja fick tillslut. Det var hon verkligen värd,hon ligger säkert och drömmer om alla paket nu! Och tårtan,för den lär jag drömma om,såg så himla smarrig ut;)
Här håller vi tummar,ja allt vi kan hålla!!
100.000 pussaråkramar/Falköping

Jonatan & Frida sa...

Åh, jag börjar ju gråta. Kära hjärtas lilla Freja. Men nej nu får det vara slut på motgångarna. Om det ändå vore fredag! Jag älskar lilla Freja och hoppas så att de levererar bra besked. Lova att hålla oss uppdaterade nu hjärtat! Vi finns här allihop det vet du. Kram kram kram!!! / Frida H

Oliver sa...

Vi håller alla tummar och tår vi med!
Kan det inte ta slut på motgångar för Freja och er??? Tänker på er!
Kram Ann och resten av familjen "nyckelpiga"

Anonym sa...

Vad ska man säga? Ja, först och främst ett försenat grattis på födelsedagen!! I ävrigt kan jag bara säga att jag håller alla tummar jag kan. Jag är en sådan där "anonym" läsare som nästan aldrig kommenterar men nu var jag bara tvungen. Tänker så ofta på er och hoppas att allt går bra. Hur mycket ska en familj behöva stå ut med?
Många kramar från Åsa i Hofterup.

Anonym sa...

Åh, jag håller tummarna för lilla Freja! Nu får det vara nog för er.

Fina tårtor!!

Anonym sa...

Har följt eran resa under en tid nu och jag håller tummarna så hårt som det går!

tänker på er!

/Sanna från E-tuna

Anonym sa...

Jag saknar de rätta orden att skriva.
Har en hjärtsjuk son själv och vet vad det vill säga att aldrig kunna släppa sjukdomsbiten. Ni har sannerligen haft ett tufft år och jag hoppas verkligenn att denna stormen bedarrar på fredag.
Läser din blogg dagligen och man blir verkligen berörd. Grattis i efterskott lilla Freja och den bästa av jular önskar jag er!

UllaCarin och Bo sa...

Läser bloggen sedan ett tag tillbaka efter tips från min bror, Abbes pappa. Stackars, stackars er. Jag som varit så glad över att allt har ordnat sig så fint.
Självklart håller jag tummarna så de vitnar.

Hannah sa...

Vi håller oxå tummarna för bra besked!!!!

Marina Lagerberg sa...

Håller tummarna, allihop. Tänker på er.

Anonym sa...

Nu saknas de rätta orden !
Jag önskar att alla goda tankar som följer er i allt det som händer kunde bära Freja och er igenom detta ! Fredagen kommer att ägnas åt att "hålla tummar" !

Anonym sa...

Vi håller tummarna.........
/Heljesgården

Anonym sa...

Klart vi håller alla tummar och tår, så hårt vi bara kan. Lilla Freja är en riktig kämpe. Skickar över en massa styrkekramar till er alla tre. Elin, Alice & Tilda

VARDAGSPUSSEL sa...

tummen är i ständigt "håll-grepp"...tänker på er och hoppas innerligt att ni får ett bra och lugnt besked på fredag!
styrkekramar till er alla!!

Anonym sa...

Nu räcker det med motgångarna...
Ville bara säga att vi tänker på er & håller tummarna.Ni är Fantastikt Starka /Weronica

Anonym sa...

Samlar i hop familjens alla tummar och tår och håller dom stenhårt och hoppas och önskar att ni får ett bra besked på fredag!!
Tänker på er !!

Isac med familj i Timmele

Anonym sa...

Jossan,

Jag läser din blogg slaviskt. Man blir helt besatt av verkligheten. Verklig kärlek, verkligt skratt och verkliga tårar.

Du är så tapper.

Jag hoppas ni får en fin jul tillsammans vart ni än befinner er.

/Christine

Hannsu sa...

Nä, jag blir stum, men min tanke var densamma som din när du sa det där om CVK:n. nu kan vi inte annat än att hålla alla tummar och tår på att den går att operera bort.
Usch, vad jag lider med er. Vi har också fått sådana otrevliga överaskningar med oviss utgång under åren och jag kan åtminstone försöka att förstå hur ni mår just nu.
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
Hanna med Oscar (man och två barn till) blir många tummar och tår det ;-)

Anonym sa...

Mina tummar ær blå. Saknar er.

Här är vi!! Norin/Lindgren sa...

Vi håller alla tummar vi har här i Hudik, det vill säga 10 stycken!!

Herregud vad den lilla fröken få stå ut med :(

Kom ihåg att ta hand om varandra nu!!

Erica

Anonym sa...

Ååååhhh vilka fina tårtor ni fixat till Freja! Stora damen!

Läste inlägget i något slags chock. Vet så väl hur det är att få tråkiga nyheter....och känna att räcker det inte nu?! Hur ska vi orka?! Men orkar gör man ju -för att man måste.

Håller tummarna! Trycker på universums "fast forward" så att det blir fredag snabare....

Stora kramar till er!

Anonym sa...

Håller mina tummar hårt för er.

Anonym sa...

Grattis i efterskott charmtrollet!! Jag o Pat håller alla tummar o klor för att det skall komma ett positivt besked imorgon!! Hoppas vi kan ses nu i Jul/mellandagarna när vi kommer hem!! Massa stora bamsekramar!!

Lotta o Pat

Anonym sa...

Vi på Lenavägen 7 håller tummarna jättemycket....

Kicki& Stig

Anonym sa...

Har följt ert öde ett bra tag här på bloggen. Önskar att man kunde hjälpa er på något sätt! Sänder mina varmaste tankar och håller tummarna för er!

Kram Sandra

Åsa sa...

Starkare, tuffare, bättre och mer kärleksfull mamma får man leta efter. Det gör riktigt ont i hjärtat när man läser och en tår trängde sig precis fram. Håller alla tummar på att ni ska få ett bra besked och kunna få njuta av en skön jul och en ljus framtid.
Kram
Åsa Holmkvist

Anonym sa...

Jag tänker på er hela tiden, ni är så starka! Livet är så jädra orättvist! Jag hoppas med hela mitt hjärta att de kommer med rätt provsvar idag. Håller mina tummar och korsar alla fingrar! Massa kramar