16 april 2008

Home sweet home...




När jag och Freja kom till Göteborg med ambulansen så satt jag med ett fånigt leende på läpparna. Nu kanske ni tycker att jag verkar helt knäpp, men det kändes så skönt att komma ned hit. Det har ju tyvärr blivit som ett andra hem! Igår kväll så hände inget speciellt med Freja när vi kom ned, men idag har det varit en mindre pärs för henne. De har tagit en massa prover, gjort ultraljud på hjärtat, tagit lungröntgen och gjort en passageröntgen. Det går till så att man sprutar in en speciell vätska och följer den hela vägen ned genom alla tarmar genom att varje timma ta en röntgenbild. Det tog 6 timmar för vätskan att gå igenom hela systemet, så det blev en del bilder.


Det är lite komiskt för att när Freja ska röntgas så är det viktigt att vi har på oss stora blyförkläden som ska skydda oss mot strålning. Men hon då? Den stackarn har gjort sin beskärda del med röntgen. De kom fram till att hennes lungor var lite vätskefyllda och att hon hade vätska runt hjärtat så hon har fått mer "kissmedicin". Vad de såg på passagen vet vi inte förrän i morgon.


Igår när vi kom så hade vi tur att få ett rum på Ronald McDonald huset, fast det var bara för en natt. Vi sprang upp till Guldhamstern och det var så kul att träffas! Freja fick en underbar stickad tröja av Guldhamsterns danska mamma. I löve Danmark! Det finns ett annat par här i huset från Falköping som vi har fått bra kontakt med också. Man träffadades och gick igenom vad som hänt sen sist och det känns så hemtrevligt att vara tillbaks!


Idag städade vi ur rummet på Ronald och var beredda att få bo på något av patienthotellen som finns i stan, men den underbara personalen ordnade ett rum till oss! Hurra! Så nu bor vi på "Bläckfisken" på 1:a plan och det är så skönt att ha 5 min gångavstånd till Freja. Säga vad man vill om McDonald´s men utan deras hjälp med detta huset så hade vi inte orkat gå igenom detta. I morgon kommer McDonald´s hit och serverar frukost. Det är något som de gör en gång i månaden och det är alltid uppskattat. Goda fyllda mackor, pannkakor och sylt och kaffe är alltid en hit!


3 kommentarer:

saralee sa...

Haha jossan, där ljög du!! Sen när längtar du efter kaffe!!?? Skönt att ni fick ett rum! Hörs senare, måste läsa vidare....kram

Anonym sa...

Hej på er lilla familjen:) Nu har jag hittat hit och får ta del av eran fantastiska blog, vad fint du gjort Jossi. Nu skall jag läsa vidare och dela gråt och skratt med er.
STOR KRAM Johanna (aplared)

Abbes pappa sa...

Det där med röntgen har jag också reflekterat över. En kompis till mig har en dotter som haft lite höftproblem och han sa någon gång att de inte ville att hon skulle röntgas i onödan eftersom det var så skadligt. Herregud, tänkte jag. Abbe röntgas ju flera gånger om dagen under vissa perioder. Han blir väl självlysande snart.