03 september 2008

Godkänd

Dagens vikt: 4666 gr!!!!

Idag glömde jag inte av att Emla (sätta bedövningskräm) Frejas alla tänkbara ställen som de kunde sätta en nål, innan vi åkte till sjukhuset! Detta gjorde jag förra gången så de fick sticka henne utan bedövning! Sorry... När vi väl var på avdelningen visade jag stolt upp alla ställen som jag hade förberett, men det gick ändå inte, så de fick sticka merparten gånger på ställen som inte var bedövade på huvudet. Efter att vi hållt fast Freja och sköterskorna gjort sitt yttersta så fick de äntligen in en nål. En av dem torkade pannan och sa: - Oj, ska vi behöva genomgå detta var tredje vecka?

Medans vi väntade på att medicinen skulle gå in så kom en sjukgymnast med Frejas egna boll. Hon fick en ny, röd fin boll som passar in mycket bättre hemma hos oss sa jag och skrattade. Det visade sig att det finns en mängd olika hjälpmedel som kan hjälpa Freja med motoriken. Fick ett tips av Elliots mamma att man kan få mycket hjälp av sjukgymnasterna. Vi hade bestämt date med kuratorn också. Det fiffiga med kuratorer är att de är så bra på mycket annat än bara att "prata ut med". De fixar med alla papper och ringer gladeligen till Försäkringskassan med ens frågor och hjälper verkligen till. Vår nya kurator i Borås sa att hon skulle stämma träff med vår handläggare på Försäkringskassan och att vi tillsammans skulle lägga upp en mer långsiktig plan för Freja. Låter perfekt för vår del!

En annan tung sak som ligger över mig är ansökan om vårdbidrag. När man har ett barn med speciella behov som skapar merjobb och merkostnader så kan man få bidrag för detta. Men för att komma dit så måste man fylla i papper och noggrant förklara vad det är vi gör. Sen efter att ha skickat in alla papper blir man kallad till Försäkringskassan och blir intervjuad och får berätta alltihop som står redan är skrivet. Det känns som man kan effektivisera lite eller?? Denna instans gräver verkligen ned sig i papper.

På eftermiddagen gjorde läkaren ett ultraljud och allt såg bra ut tyckte han. Proverna som togs under dagen visade att vi kunde sluta med vissa mediciner och det tycker vi om! Efteråt åkte vi hem till svärmor och fikade. Vardagsrummet fick sig en ommöblering också!

4 kommentarer:

Evelina Boström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Evelina Boström sa...

Va härligt att det bara går framåt för det underbara charmtrollet!! Är dock inte så avundsjuk på den byråkratiska tid som ni har framför er, vilken process! hur blev vardagsrummet? Pics! Massa kraaam!

Mia sa...

Vi ska ju också börja med immunglobulin och hoppas verkligen att vi får en port-a-cath efter testperioden (3 gr med 3 v mellanrum). Inte kan man plåga små svårstuckna magra barn med iv-kanyler var 3:e vecka om det går att undgå.

Unknown sa...

Men vaaaaaa faaaan. Jag skrev precis ett ssåååå långt mess å så tryckte jag fel här nere i härvan när man ska skriva in en massa teckan så skiten försvann. Kan man bli surare?!?!? Summan av kardemumman... jag dålig, borde hälsa på, tiden går, jobb jobb jobb, ska till sthlm, hemma om två, kanske ses då? Älskar min Josefine eller som jag brukar säga Your-so-fine. Passar bättre. Pussa Frejan från mig :) Fridan