22 februari 2009

Mera mat

Ända sen vi bytte mat till Freja (från Infatrini till Enfamil) så har hon varit obeskrivligt hård i magen. Jag ska inte gå in på några detaljer men låt oss bara säga att hon har stora problem! Katrinplommondrycker och dylikt har inte fungerat så jag har hört mig för med andra mat kunniga och alla hävdar att välling med fibrer är det rätta.

Ringde till vår dryga dietist och styrde upp henne till att skriva ut fiberrik välling. Nu har vi provat under helgen att blanda de två olika vällingarna och hittills så har det varit väldigt kräkigt! Tror att det kommer ta ett tag innan man vet hur man ska dosera de två.

Freja har lagt till med en hejdundrande dålig andedräkt de sista dagarna! Ska ringa till bvc och kolla så hon inte har halsont.

Att ringa i morgon:

  1. bvc sköterskan
  2. fritidsresor

6 kommentarer:

Hannah sa...

Det är inte tänder på G då??? Hon hade ju oroliga nätter där ett tag..

Jag minns att Elis luktade snusk ur truten när han fick sina hörngaddar...

Mia sa...

Be att få utskrivet Movicol Junior! Det kör som en dammsugare i tarmen och mjukar upp allt så att det kommer ut i lagom konsistens.

Fiberrikt har inte funkat för oss, det blir bara värre av det (hårdare alltså).

Pepti Junior som vi använder har varit överlägset bäst av alla sondnäringar, har ni provat det?

Molly sa...

Hej hej! Jag tänker också att det kanske är tänder på G, det kan ge dålig andedräkt. Vad härligt med resa. Vi funderar också på att åka. Hoppas vi ses snart! Ge Freja en kram från oss

projekt 2.0 sa...

Jäkla skit =).
Problemmagen lämnar gärna med sig av sina tips:

Apoteket säljer många saker men inget som håller i längden. Oftast blir man beroende av läkemedlen och problemen kommer tillbaka när man sluter. Movicol är hyfsat bra. Movicol får mat att bli ännu mer flytande. Fil blir som vatten osv.

Min mage har testat det mesta och det som fungerat bäst är linfrön (löser upp sig så det det ut som grodyngel i magen och smörjer tarmen), aloe vera juice (fullproppat med vitaminer men kanske starkt för er lilla tjej), mycket vätska, ringar på magen och värme. Ringar med handflata från höger till vänster känns väldigt bra för magen och hjälper tarmarna. Även med fingertopparna. Värme är oslagbart när man har ont i magen. Värmeflaska typ Kalle Anka eller Vetekudde lugnar och är jättegott när det gör ont.

När det är riktigt åt skogen har jag köpt cigg och tjuvblossat bakom garaget.

Lycka till.

Anonym sa...

Mina barn var också periodvis väldigt hårda i magen. Ett uråldrig tips fick jag då...och det var lite messmör utrört i välling....det fick de varje dag och det fungerade perfekt. Även mina barnbarn har "behandlats" på detta sätt....:)

Här är vi!! Norin/Lindgren sa...

Sigge blir oxå grymt hård i magen av Enfamil... Vi ger honom 30-50ml rapsolja i "småduttar" dagligen & det funkar bra!!! Prova det!! Mer kalorier till på köpet oxå & det vill vi ju ha!!!

Kramkram