06 november 2009

Årets julklapp 2009

Hjärt och lungfonden gör en otroligt stor satsning genom att försöka få svenska folket att köpa en kvarts forskning och göra det till "Årets julklapp 2009". Man kan välja om man vill ge den till forskning kring att halvera hjärtinfarkt, rädda kvinnohjärtat eller ge hjärtsjuka barn ett längre liv. 15 minuters kostar 150 kr.

Jag blir så rörd när jag ser kampanjer som denna. Att ha en hjärtopererad pappa och dotter gör att ämnet berör mig mycket. Jag är så tacksam över att Freja föddes 2007 inte för 10 år sen. På den tiden visste inte forskarna lika mycket som de vet idag och opererade inte barn med hjärtfel likt det Freja hade. Att skapa ett enkammarhjärta och på så vis rädda små spändbarn är likaså relativt ny teknik. Jag minns tillbaks på de familjer som vi träffat på sjukhus vars barn tyvärr inte klarade sig. Önskar att forskningen går framåt så mindre barn slipper fara till himlen.

Jag har köpt min första julklapp. Freja ska få den.

Inga kommentarer: