10 februari 2010

Hjärtebarn

Det finns en tjej som är gravid, nära där vi bor, de har fått reda på att barnet i magen har ett allvarligt och komplicerat hjärtfel. Barnets ena hjärtkammare är kraftigt underutvecklad och kirurgerna kommer att operera om hela hjärtat till ett enkammarhjärta.

Hon var hemma hos mig härrom dagen och vi satt och drack te och pratade i flera timmar. Jag tog kontakt med henne förra veckan och skrev att jag gärna ville träffas och hjälpa henne att förbereda sig inför deras stora resa.

Vi pratade om allt! Mycket praktiska frågor bland annat om hur Ronald McDonald Hus fungerar, hur man gör med Försäkringskassan och om man får hålla och sköta om sitt barn så mycket som man vill. Jag känner igen mig i alla tankar oro. Det känns som det var så länge sen men ändå är känslorna så starka och färska.

Har funderat mycket på om det skulle hjälpt om vi fick reda på innan Freja föddes att hon var sjuk. Har kommit fram till att det skulle varit mycket oro tills den dagen hon föddes men att man kunde laddat mentalt på ett annat sätt. Sen hade man kanske kunnat föda direkt i Göteborg och sluppit skicka iväg sitt barn ensamt i en ambulans medans man åkte hem och packade.

Vill ni följa familjen kan ni gå in här. Jag går in varje dag nu och kollar hur det går för dem.

Glöm inte av att det är Hjärtebarnens månad nu i Februari! Köp en pin, ät en bakelse med gott samvete, skänk en slant bara ni bidrar med nått!

2 kommentarer:

Hannah sa...

Ja vi visste ju inte heller ngt innan Vera föddes och det är jättesvårt att svara på om man hade velat veta innan eller inte.

Men som du säger. Men hade ju sluppit den biten med att de bara "tog henne" och stack iväg i ambulans.

Måste va otroligt skönt för den här tjejen att ha dig/er att prata med innan. Det hade jag, om jag hade vetat om innan, uppskattat!

Lena Söderkvist sa...

Hjärtebarnens bakelse har Frejas farmor bjudit mig på idag, jättegod!! Nu gäller det bara att hitta pins till oss också. Må så gott och var rädda om varandra.