15 april 2010

Ph mätning

Igår ringde jag till Drottning Silvias sjukhus för att kolla om vår remiss till en 24 tim ph-mätning låg och samlade damm på något skrivbord. En sköterska sa att vi inte fanns inplanerade den närmaste tiden framöver och att det var väldigt trångt med tider. Jag la på mig min trevligaste röst och sa att hon fick gärna vifta lite med remissen i någons ansikte som har med planering att göra.

Idag ringde de. Det visade sig att de fått en avbokning redan nu på måndag och vår remiss hade kommit på tal. Log inom mig och visste att jag fått prata med en ängel i går.

På måndag ska vi ner och sätta ner en sond i näsan som går ner till magmunnen. Den har en sensor som ska registrerar alla uppstötningar, kräkningar med mera som spelas in på en slags bandspelare. Under tisdagen ska vi ner igen och ta bort sonden sen ska läkarna analysera det inspelade resultatet.

Det gäller alltså att hon inte drar upp den irriterande sonden som hon har i näsan på 24 tim. Då förstörs undersökningen.

Det kan bli spännande...

3 kommentarer:

Anonym sa...

hoppas det då fungerar med sonden så det inte behöver krångla på nåt vis.Hej då säger jag som följer era vardagsbestyr

Leos mamma sa...

Hej Hej.
sitter här och läser din blogg och det känns nästan som du skriver om vårat liv. Leo min son är nu 4,2 år med catch 22 och peg. Med andra ord... kräkningar har varit en del av våran vardag i 4 år. Hoppas ni får bra svar av sonden och att ni kan sätta in medicin.

Själva har vi provat losec utan resultat. Gjort en gastroskopi, inga problem med magmunnar, men glutenintollerans. Röntgat med kontrastvätska, inga problem för maten att ta sig ner.
Nu däremot har kräkningarna avtagit så min teori är att det försvinner med åren, att magen lär sig att jobba på rätt sätt. Catch 22 kan ju ha lite problem med motorik här o var.
Nu för tiden vet Leo att man springer till toan när man ska kräkas.
Vill att ni ska veta att ni inte är ensamma om det här, för det känns som det när läkarna inte kan ge nåt svar. vi vet också hur det känns när kräket kommer vid fel tillfällen. Restauranger, affärer, tåg osv. Alla som stirrar så man vill gå fram och peta dom i ögat. Nej det är inte svininfluensan och inte heller kräksjukan.

Unknown sa...

Freja gjorde ph-mätning i måndags-tisdags och hoppas att det går lika bra för er. Ni är ju vana med att släpa runt på en ryggsäck på Freja. Våran Freja som inte är van med det krånglet hanterade det kanonbra. Enda gången som hon gnällde om det var när hon vaknade på morgonen. Då tyckte hon att det var lite besvärligt att trassla in sig i sladden.